Harga Rokok Naik. Perokok Relax Jerk

Saban hari kita dengar mengenai kempen berhenti merokok. Kerajaan telah menghabiskan jutaan ringgit demi untuk mengurangkan bilangan perokok tegar di negara kita. Namun hakikatnya??

Semakin ramai dan berleluasa perokok-perokok di negara kita. Kini kerjaan dengan bangganya meletakkan gambar-gambar yang menakutkan pada kotak-kotak rokok namun, sambutannya tetap hambar.

Baru-baru ini kerjaan menaikkan harga rokok sebanyak 3%. Apa yang di lakukan oleh kerajaan semata-mata untuk mengurangkan perokok di Malaysia. Setelah beberapa tahun trend menaikkan harga rokok ini dimulakan ia tidak menampakkan apa-apa perubahan pada masyarakat.

Ini kerana rokok menyebabkan ketagihan. Di mana ada ketagihan di situ ada usaha untuk mendapatkannya. Walaupun lima ringgit sebatang pun, pelajar tetap akan boleh membeli di kedai. Namun, jangan lupa... penyeludup akan tersenyum riang melihat kenaikan harga rokok di negara kita.

Mereka tidak akan kisah tentang apa juga propaganda kerajaan terhadap tahap kesihatan atau fakta berapa ramai pesakit yang berkaitan rokok.

Seperti yang berlaku di negara lain, mereka meletakkan merokok di dalam rang-rang undang di mana perokok akan di jatuhkan hukuman di sebabkan rokok. contohnya :

Chile
Chile bans smoking in schools, hospitals, government offices, shopping centres, supermarkets, pharmacies, airports, buses, subway networks and other indoor public places. Smoking in universities indoors is banned, however, smoking is allowed outdoors. Restaurants, with large eateries (over 100 m²) must have fully partitioned nonsmoking sections. Smaller restaurants can choose between being smoke free or being for smokers. The same with cafes and pubs. Clubs, despite their size, are able to choose between being smoke free or being for smokers, however, in practice all clubs are "for smokers"


Singapore
Smoking was banned in hawker centres, coffee-shops, cafes and fast-food outlets beginning 1 July 2006. For establishments with an outdoor area, 10-20% of the area can be set aside for smoking, although they would have to be clearly marked to avoid confusion. Gradually, the ban has been extended to bus interchanges and shelters, public toilets and public swimming complexes.
On 1 July 2007, the ban was extended to entertainment nightspots. The rule allows for the construction of designated smoking rooms which can take up to 10% of the total indoor space.
On 1 January 2009, the ban was extended to all children's playgrounds, exercise areas, markets, underground and multi-storey car parks, ferry terminals and jetties. It was also extended to non-air conditioned areas in offices, factories, shops, shopping complexes and lift lobbies.
Smokers found flouting the rules are fined S$200 while the owners of the establishments are fined S$200 and S$500 for a subsequent offence.
Saya bukanlah menidakkan usaha kerajaan dalam mengurangkan perokok di Malaysia, cuma kerajaan haruslah pandai mencari inisiatif alternatif untuk mengurangkan peratusan perokok ini.

Saya meluahkan ini berdasarkan apa yang saya lihat, dengar dan bualkan bersama-sama rakan perokok saya. Mungkin apa yang saya cuba utarakan di sini tidak mampu mengubah apa-apa. Tetapi kerajaan wajar memikirkannya jika mahu mengurangkan jumlah perokok.

Terima kasih atas dasar dan usaha yang kerajaan lakukan. Tetapi carilah alternatif lain selain daripada mempergunakan hak pencukaian terhadap tembakau.



Pengumuman : hanya balaks handsome dan aweks cantik sahaja di benarkan comment. Kalau rasa diri tu sebahagian dari golongan tersebut cepat-cepat comment sebelum kecantikkan dan kehenseman tu kena tarik bali.. Hehehe

Salam Tulus Ikhlas,





2 Response to "Harga Rokok Naik. Perokok Relax Jerk"

  1. tidak bermakna kepada perokok tegar.
    ehhee :))

    ery says:

    rentikanlah naikkan arge okok...
    turunkan la plak.. hehehe

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme